Home > Ziektekosten en gezondheidszorg > Het geld vliegt de deur uit

Het geld vliegt de deur uit

<Over mijn aandoening, lees de rubriek bovenin: Overactieve bekkenbodem>

Ik heb een uitgebreide ziektekostenverzekering. Door mijn scoliose bezoek ik ieder jaar wel een keer een fysio- of een manueel therapeut. En ter voorkoming van klachten laat ik mij regelmatig masseren en behandelen door een acupuncturiste. Maar ondanks mijn uitgebreide pakket; mijn huidige ziektekosten worden niet meer door mijn verzekering vergoed. Ik ben over het aantal behandelingen per jaar heen; mijn potjes fysiotherapie en alternatieve therapie zijn op. Alle behandelingen van de bekkenfysiotherapeut en alle massages betalen wij nu zelf. Dat hakt erin …

Een vriendin wees mij erop dat een ziektekostenverzekeraar wel vergoedt bij chronische klachten. Ik bellen met VGZ. En inderdaad, dat klopt. Els Borst heeft voor fysiotherapie een lijst met chronische ziekten opgesteld. En – het was te verwachten – chronische bekkenpijnen staat niet op de lijst. Volgend jaar wil ik overstappen naar een ziektekostenverzekeraar die alle fysiotherapiebehandelingen vergoedt. Alhoewel: of dat dan nog bestaat of niet onbetaalbaar is geworden …. De bezuinigingen doen het ergste vermoeden. 

Ik heb mij nooit gerealiseerd dat ziek zijn en thuis zitten zoveel geld kan kosten. Want het zijn niet alleen de ziektekosten. Ik ben een grote afnemer geworden van Tempur: een compleet nieuw bed, zitkussens voor in de auto, op de bank e.d. Het verzacht de pijnen en dan is geld niet meer het belangrijkste.

En nog zo’n grote klapper is de sauna. Sinds een paar week heb ik een abonnement voor onbeperkt. Nooit gedacht dat ik zoiets ooit zou doen. Maar het is de enige plek waar ik in staat ben om mijn bekkenbodem redelijk te ontspannen. Door de warmte, het liggen kan ik mij goed concentreren op ademhalings- en ontspanningsoefeningen. En met een heerlijk – chloorvrij – zwembad, doe ik ook aan de broodnodige lichaamsbeweging. Ik kom tot rust in de sauna en ga er dus gemiddeld 3x per week naar toe.

We moeten nu financieel zeer rustig aan doen en letten steeds meer op de kleintjes. Dat lukt. Maar wat moet iemand die in de bijstand zit en geconfronteerd wordt met een overactieve bekkenbodem? Werk aan de winkel voor Stichting Bekkenbodem Patiënten (SBP). Daar is zo wie zo werk aan de winkel. Tot mijn stomme verbazing kreeg ik bij aanvraag van materiaal niets over de aandoening overactieve bekkenbodem. Ik hoop dat ze snel deze inhaalslag maken.

  1. Elles
    16 januari 2012 om 15:23

    Hoi Rudi,
    Mocht het ooit bruikbaar voor je zijn:
    Je bent hier altijd welkom om (gratis natuurlijk) van onze sauna gebruik te maken, evt ook het zwembad (in de zommer). Maar ja, dan moet je wel met de auto deze kant op…, of hier tijdelijk komen wonen als wij bijv in Spanje zitten..??(4 keer per jaar) Maar ja, we hebben geen tempur bed; alleen één kussen…
    Het is maar dat je het weet. liefs, Elles

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

