Home > Overactieve bekkenbodem > Openheid is makkelijker

Openheid is makkelijker

<Over mijn aandoening, lees de rubriek bovenin: Overactieve bekkenbodem>

Om eerlijk te zijn; ik vind het moeilijk om iedere keer weer goed te reageren op de vraag ‘Hoe gaat het met je?’. Nooit geweten hoe lastig het is om – zodra mensen je zien – die goedbedoelde vragen op je af gevuurd te krijgen. Dat geldt natuurlijk niet voor ziektes met een duidelijk begin en een eind. Dan heb ik mijn verhaal altijd wel klaar. Dat is voor mij nooit moeilijk geweest. Ik ben een makkelijke prater, zal ik maar zeggen.

Bij een chronische aandoening, zoals een overactieve bekkenbodem, is dat anders. Ik worstel bij tijd en wijle verschrikkelijk met dit nieuwe gegeven in mijn leven. Voel me soms echt wanhopig. En wanneer je dan weer zover bent dat je je buiten het huis durft te bewegen, zijn die vragen zo confronterend. En wat moet je zeggen? Soms vertel ik niets en blijf vaag. De andere keer vertel ik iets meer. En de laatste tijd zeg ik regelmatig; ‘Geen echte verbetering, maar ik praat er liever niet teveel over. Dat helpt me nl. niet.’ Mensen begrijpen dat meestal wel, maar er ontstaat ook iets ongemakkelijks.  

De laatste tijd begon ik dan ook mensen te ontlopen. Zelfs ontmoetingen met of telefoontjes van lieve vrienden, had ik liever niet. Ik wil er niet steeds over praten. Maar ik begrijp ook dat mensen graag willen weten hoe het met me gaat. Het voelde als een dilemma. En toen ben ik gaan nadenken over een blog. Want op een blog kunnen mensen lezen hoe het met me gaat. Dan hoef ik dat niet steeds te vertellen en kunnen we het over andere dingen hebben. Maar durf ik dat wel; zo open zijn over deze zeer vervelende aandoening? Ja, dat durf ik wel, daar ligt het probleem niet. Ik schaam me niet en ik vind het prettig als mensen weten wat ik heb. Om te merken dat mensen van alles zelf gaan invullen, allerlei beelden en plaatjes over mij gaan ontwikkelen, dat is veel lastiger. 

Ik had nog een ander twijfelpunt: is het niet raar om jezelf zo ‘bloot te geven’ op internet? Er zijn vast mensen die het afkeuren. Ik heb er met Gerard over gesproken. Ik heb gewikt en gewogen en besloten om het te doen. We leven in de tijd van de nieuwe media; daar kan ik gebruik van maken. Er een boek over schrijven ligt niet in binnen mijn mogelijkheden. Maar het komt neer op hetzelfde: ik deel mijn ervaringen met geïnteresseerden. En waarom ook niet?

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

