Home > Leven en werken, Overactieve bekkenbodem > Goed werkgeverschap

Goed werkgeverschap

Ik weet het nog precies: op 1 november 2010 kreeg ik op mijn werk een zeer heftige, acute blaasontsteking. Die datum vergeet ik nooit. Het was de dag waarop State of ArtEZ plaatsvond in de schouwburg in Arnhem. Het zou een mooie avond worden: ik verheugde mij erop. Het liep allemaal anders; met antibiotica en zware pijnstillers lag ik ‘s avonds in bed. De volgende dag was de ergste pijn weg en ben ik gewoon weer gaan werken.

 Na een week antibiotica bleef ik een vreemd soort pijn houden. En toen begon de ellende. Diverse urineonderzoeken met steeds weer een negatieve uitslag. En toch had ik pijn. Alsof ik een zware steen onderin mijn buik had. En het bekende branderige gevoel. Ik kreeg steeds vaker pijnaanvallen en in januari volgde opnieuw een zware blaasontsteking. Na vele huisartsbezoeken en twee onderzoeken door urologen, werd het uiteindelijk duidelijk: een overactieve bekkenbodem.

De klachten werden steeds heftiger en begin februari belandde ik in de ziektewet. Het verloop van mijn aandoening is verder te lezen in de rubriek bovenin: Overactieve bekkenbodem.

 Loslaten van het werk

In het begin was het moeilijk om mijn afdeling ‘los te laten’, zeker gezien de omstandigheden op dat moment. Maar wanneer je veel pijn hebt en je wordt geconfronteerd met steeds meer lichamelijke beperkingen dat wil je wel loslaten. De focus komt te liggen bij je eigen fysieke en mentale gestel.

De lieve, ondersteunende reacties van mijn afdeling en van diverse collega’s waren – en zijn nog steeds – hartverwarmend. Het contact met mijn werkgever verloopt prettig. Ik voel me gesteund door het bestuur en afdeling P&O. Ook de contacten met de arbo-arts zijn goed. Omdat re-integratie nog niet aan de orde is, heeft het bestuur besloten om na de zomervakantie een ad interim hoofd aan te stellen voor mijn afdeling. 

 Afleiding en positieve energie

Ondertussen worstel ik met mijn aandoening en de impact die dit heeft op mijn dagelijkse bestaan. Het is een schok om te ervaren dat ik in een vicieuze cirkel terecht ben gekomen. Pijn, enorme beperkingen, angst, wanhoop, pijn etc. Maar gelukkig lukt het me – met veel steun van Gerard – om iedere keer weer op te krabbelen en te doen wat ik kan. In dat kader heb ik aan mijn werkgever gevraagd of ik een paar uur per week in het onderwijs mag meekijken. Zonder taak of belasting; maar voor de afleiding. Ik voel me thuis bij onze kunsthogeschool en heb veel affiniteit met het onderwijs en studenten. Wie weet geeft het mij positieve energie. Het bestuur en P&O gaven direct alle medewerking. En het – door mij zeer gewaardeerd – hoofd van het Art Business Centre (ABC) vond het prima om mij te betrekken en gaf mij alle ruimte om aan te geven wat ik graag zou willen. De medewerkers van ABC hebben mij hartelijk ontvangen.

 En nu heb ik afgelopen week voor het eerst een paar uurtjes mee mogen kijken bij onderwijsactiviteiten van ABC. Ik probeer nu wekelijks de masterclass Personal Branding van ABC – gericht op alumni – te volgen. Een zeer interessant thema en een hartstikke leuke groep. Een gemêleerd gezelschap van 20 afgestudeerde studenten muziek- vormgeving- vrije kunst en docentenopleidingen van ArtEZ. Zeer gemotiveerde jonge mensen die willen onderzoeken hoe zij hun werkende bestaan verder gaan invullen en hoe zij hun persoonlijke ‘brand’ (merk) willen vormgeven, ontwikkelen.

 Ik heb genoten! Natuurlijk zijn mijn klachten op zulke momenten niet weg. Maar ik voel me op mijn gemak, zorg dat ik comfortabel zit (waar tempurkussentjes al niet goed voor zijn), tussendoor kan bewegen en waak op mijn eigen grenzen. Wanneer het genoeg is ga ik naar huis. Niets moet en alles mag. Wat werk ik bij een fantastische hogeschool!

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

