Hoop op herstel

Een paar week geleden ben ik overgestapt naar een andere bekkenfysiotherapeut. En na een paar behandelingen van haar krijg ik voor het eerst weer een beetje vertrouwen in herstel van de pijnen. Heerlijk om dat weer te voelen!

Triggerpoints

Mijn huidige bekkenfysiotherapeut gaat op zoek naar triggerpoints in de bekkenbodemspieren en behandelt deze door massage. Triggerpoints ontstaan door continue aanspanning van de spieren. Het zijn pijnlijke, harde punten en strengen. Ze heeft mij uitgelegd dat ikzelf – hoeveel oefeningen ik ook doe – niet in staat ben deze triggerpoints te laten verdwijnen. Dus blijft de spierspanning en de pijn onverminderd. Ze zei het zeer helder: “In jouw huidige situatie is bekkenbodemoefeningen doen alsof je een sprintje trekt en dan tegen een betonnen muur oploopt.” Bij mij blijken de triggerpoints keihard te zijn. Ze schrok er behoorlijk van. En bij mij sprongen de tranen in mijn ogen. Niet zozeer door de pijn van de behandeling, maar meer door de erkenning van de pijnen die ik dagelijks heb.

De pijnen

Pijnen kunnen een heel eigen leven leiden. Dat is wat ik nu langzamerhand volmondig kan beamen. De pijnen manifesteren zich op verschillende plekken; in de buik, voorzijde bekkenbodem, achterzijde bekkenbodem, heupen, liezen, billen en bovenbenen. En ook de heftigheid kan enorm verschillen. Zonder rede, zonder aanleiding komt een bepaalde pijn op en verdwijnt ook weer. Dat maakt het ook moeilijk; je denkt dat het in een bepaald gebied beter gaat en dan komt op dezelfde dag of na een aantal dagen plots weer intense pijn op. Sinds ongeveer 2 week heb ik ook ’s nachts veel pijn in mijn heupen en liezen. Alsof er messen in staan. Het is moeilijk om dan ’s ochtends op te staan en weer vol goede moed de dag te beginnen. Ik hou mij op zulke momenten dan ook stevig vast aan de behandeling van mijn nieuwe bekkenfysiotherapeut.

Tijdens de behandeling van de triggerpoints voelde ik op een gegeven moment de pijn uitstralen naar mijn heupen. Precies de plekken die zo pijnlijk zijn tijdens het lopen en ’s nachts in bed. Daardoor realiseerde ik mij dat deze triggerpointsbehandeling mij op langer termijn wel eens goed kan gaan helpen.

Graded activity

Ook heb ik hoop op het ‘graded activity’ programma dat ik hopelijk gaan gaan volgen bij de St. Maartenskliniek in Nijmegen. Daarvoor heb ik 2 november as. een intakegesprek met de revalidatiearts. Een revalidatie in de vorm van een sport- bewegingsprogramma. Ik begreep voorheen niet echt goed waarom ik door dat revalidatieprogramma weer zonder pijn zou kunnen wandelen e.d. Het is een programma dat onderdeel uitmaakt van orthopedie en is totaal niet gericht op de bekkenbodem. Sterker nog; de revalidatieartsen zijn waarschijnlijk niet bekend met mijn aandoening. En daarnaast ben ik zelf al zo lang bezig met – gedoceerd – zwemmen, fitnessen en lichaamsoefeningen. Dat heeft tot nu toe niet het gewenste resultaat opgeleverd. Waarom zou dit programma mij dan helpen? De uitleg van mijn therapeute was kort en krachtig: een voetbalteam kan ook niet zonder trainer en een koor niet zonder dirigent. Mijn lijf heeft zo’n klap opgelopen dat alleen een begeleid en gedoceerd bewegingsplan mij uit deze impasse kan helpen. Ik voel me bevoorrecht met mijn bekkenfysiotherapeut. Ik besef dat deze aandoening consequenties heeft voor de verdere invulling van mijn leven, maar door haar behandeling en begeleiding durf ik weer te hopen op een pijnvrije toekomst!

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

