Home > Leven en werken, Overactieve bekkenbodem > Fysieke kracht als motor

Fysieke kracht als motor

Ik realiseer mij hoe belangrijk fysieke kracht voor mij is. Nu ik niet meer kan hardlopen, fitnessen, mijn buikspieren niet meer aanspan en maar hele korte stukjes kan fietsen en wandelen.

Beweeglijk vechtertje

Als klein kind was ik beweeglijk en ontpopte mij al vroeg als een vechtertje. Letterlijk en figuurlijk. Ik deed als 8-9 jarige mee aan hardloopwedstrijdjes rondom het pleintje waar wij woonden. Een klein meisje tussen grotere, oudere jongens. En ik moest en zou winnen, ook al stortte ik na de wedstrijd bijna neer. Ook klom ik in lantarenpalen. En ging het gevecht met een jongen aan wanneer ik hem oneerlijk of gemeen vond. De verlammende werking die waarschijnlijk uit gaat van een meisje in gevechtshouding, zorgde er voor dat de jongen meestal afdroop. Ik zwom graag als kind. En in mijn tienerjaren was ik niet weg te slaan van de dansvloer; lekker swingen tot in de late uurtjes.

Eenmaal op kamers in Nijmegen ging ik op zelfverdediging. Ik wilde mij ’s nachts niet zo bang voelen, wanneer ik alleen naar huis fietste. En later ging ik voetballen. Het leukste vond ik slidings maken, maar dat mocht helaas niet bij het vrouwenvoetbal. Iedere kans die ik kreeg om met mannen mee te mogen voetballen, greep ik aan. Ik was geen goede technische voetballer, maar wel fanatiek en snel. Als linksback was ik niet zo makkelijk te passeren. Waar ik echt goed in was? In ‘handje drukken’. Van vrouwen won ik altijd. En menige man had grote moeite om mijn arm omlaag te drukken. Daar genoot ik van; dat was mooi.

Souplesse

Ouder en wijzer verdween de behoefte om mezelf fysiek te doen gelden. Het sporten bleef. Al bijna 30 jaar heb ik aan fitness gedaan en hardgelopen. Soms met korte onderbrekingen, maar ik pakte het altijd weer op. Door mijn scoliose kreeg ik in de loop der jaren steeds meer rug-, schouder-, nekklachten. Ongeveer 15 jaar geleden ben ik begonnen met lijfoefeningen doen; iedere ochtend ± 20 minuten rek- en strekoefeningen. Het sporten en bewegen kwam meer en meer in het teken te staan van souplesse en niet zozeer kracht. De combinatie lopen, fitness en dagelijkse lijfoefeningen hielden mij gevoelsmatig ‘op de been’. Daarvoor discipline opbrengen is in dat geval makkelijk.

Nieuwe horizonnen

De kracht uit mijn lichaam is weg, zo voelt het. Ondanks dat ik nog steeds dagelijks mijn lijfoefeningen doe, geconcentreerd fitness en zwem. Ik betrap mezelf soms op het meer in elkaar zitten; minder rechtop, minder rechte schouders. Daar schrik ik van, want een goede houding vind ik belangrijk. Doordat ‘het harnas’ van mijn buikspieren is weggevallen, voel ik me kwetsbaarder. Ik mis dat krachtige gevoel ik mijn lijf en het maakt me soms verdrietig. Daar tegenover staat dat ik simpele bewegingen intenser beleef. Zoals de geconcentreerde lijfoefeningen en het rustige zwemmen in de sauna. Dan hoor en voel ik het water kabbelen langs mijn lijf en zie prachtige lichtschitteringen in het water. Dat bijna meditatieve zwemmen en die trage lijfoefeningen bieden onverwachte nieuwe horizonnen.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

