Echte schoonheid

Echte schoonheid zit van binnen. Ja ja, dat zal wel, maar het betekent niet dat de buitenkant niet belangrijk is. Voor mij in ieder geval wel. Dus ik vind het fijn dat mensen de laatste tijd weer vaker tegen me zeggen: “Je ziet er goed uit.” Veelal met een lichte verbazing en een beetje ongeloof in hun stem. Want ik zit tenslotte in de ziektewet, heb pijn en allerlei fysieke beperkingen. Daar past eigenlijk geen  stralend gezicht bij. Toch is er bij mij van binnen iets aan het veranderen en dat is blijkbaar aan de buitenkant te zien.

In het hier en nu

Je hoort het vaker: tegenslagen zijn de belangrijkste voedingsbodem voor inzicht en persoonlijke ontwikkeling. Bij mij is de kern van dat inzicht het gewaarzijn, waar ik al eerder over schreef (zie het bericht:  Stil zitten). Door te proberen dit toe te passen tijdens mijn dagelijkse meditatie en adem- en lijfoefeningen, verandert er iets. En door die verandering raak ik meer geïnteresseerd. Ik lees meer over meditatie, over bezinning en verandering. Ik zie gesprekken op tv die me boeien en me meer inzicht geven. De rode draad die ik er steeds weer uit pik: door teveel bezig te zijn met toekomst(plannen) en verleden, verlies je contact met het moment. Verzet je niet tegen het leven, denk niet voortdurend aan een betere toekomst of aan wat je kan overkomen, maar leef in het hier en nu. Zoals John Lennon zei: “Leven is wat je overkomt, terwijl je druk bezig bent andere plannen te maken.”

Pragmatische keuze

Maar bij mij is de verandering gebaseerd op een pragmatische keuze: ik ga er alles aan doen om weer beter te worden. Want zo ben ik; een vechter. “Wat zij in d’r kop heeft, heeft ze niet in d’r kont”, zeiden ze thuis altijd. In het begin van mijn aandoening probeerde ik van alles; niets hielp. Ik kon de pijn en belemmeringen niet beheersen, dat maakte mij radeloos. Eigenlijk vocht ik er tegen. Maar ik wist ergens ook wel dat verzet zorgt voor krampachtigheid … En krampachtigheid is natuurlijk een slechte voedingsbodem voor de overmatige bekkenbodemspierspanning en geen basis voor verandering. Dus ik wist op een gegeven moment ook dat ik het verzet in mij moest zien te staken.

 Dat lukt me steeds beter. En doordat ik probeer minder naar dingen toe te werken en me minder druk te maken over mijn fysieke gestel en mijn toekomst, lijkt het wel alsof er ruimte ontstaat om iets nieuws te ontdekken. Over de link tussen meditatie, gewaarzijn en het dagelijks leven

Stralender en mooier

Uit één van de vele bladen die ik in de sauna lees, haalde ik dit citaat: “Echte schoonheid straalt af van een gezicht dat sprankelt van zelfspot en relativeringsvermogen. Aantrekkelijk is de mens die licht kan laten schijnen daar waar nodig is. Aangaan wat het leven je voor de voeten gooit, maakt je uiteindelijk stralender en mooier. Daar kan geen botox, beugel of boerka tegenop.” Of ik er mooier op word, betwijfel ik ten zeerste 🙂 Maar ik voel me van binnen wel weer meer sprankelen.

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

