Home > Leven en werken, Overactieve bekkenbodem > Hoezo ‘Mijn keerpunt’?

Hoezo ‘Mijn keerpunt’?

Mensen reageren heel verschillend wanneer ik hen verwijs naar mijn blog en de naam van het blog noem. ‘Mijn keerpunt’ roept iets op bij mensen. Bij sommige zie ik een twinkeling in de ogen; verrast en nieuwsgierig. Mijn indruk is dat zij vanuit een persoonlijke ervaring getriggerd worden door de titel. Bij anderen zie ik in een fractie van een seconde een schok, ongeloof en soms afstand. Dat kan natuurlijk ook zitten in het feit dat de keuze van een blog bij een ziekte niet direct voor de hand ligt en lang niet iedereen aanspreekt. Maar het zit ‘em ook vaak in de naam van het blog. “Oef, mijn keerpunt … dat klinkt wel heel heftig!”

Tien stappen vooruit denken

In de 1e maanden van mijn ziekte had ik het nog niet door, maar de laatste maanden ben ik me gaan realiseren dat deze periode een belangrijk keerpunt in mijn leven is. Mijn lijf dwingt mij om het stuur om te gooien. Zowel in mijn persoonlijke als mijn werkende leven. Waar het op uit gaat komen, weet ik niet. Ik probeer me te concentreren op het nu en niet bezig te zijn met plannen en de toekomst. Alleen dat feit is al een keerpunt! Ik ben iemand die altijd tien stappen vooruit dacht en bezig was met morgen, overmorgen, volgend jaar en vele jaren verder. Dat zit zelfs in kleine dingen. Wanneer ik iets naar de werkkamer wilde brengen, nam ik direct de kranten voor de afvalbak in de berging mee (ligt in dezelfde loop), pakte nog even iets mee uit de voorraadkast en liep dan door naar de werkkamer. Dat gaf me een lekker gevoel: ik was alert, snel en efficiënt. Door me nu te concentreren op rust in mijn lijf en zijn en me te richten op het nu, is er weinig van dit efficiënte handelen over. Ik loop tig keer heen en weer in het huis! En kijk dan naar mezelf met een mengeling van verwarring en verbazing.

Rust en ontspanning

Mijn dagindeling is fors veranderd. Al jaren had ik ’s ochtends mijn lijfoefeningen nodig om weer goed vooruit te kunnen. Nu moet ik echt op gang komen en ben ik met mediteren en oefeningen doen de eerste uren wel zoet. Na een activiteit (boodschapje, sportcentrum, bezoek van / aan vriendin of gesprek met arts, werk) ga ik gestrekt op de bank om mijn lijf te ontspannen. Het komt erop neer dat ik eigenlijk maar 1 activiteit op een dag moet doen. Ben ik actiever – zoals gisteren – moet ik de volgende dag bezuren met meer spanningspijn. Dan zoek ik in ieder geval de sauna op. De 3 saunabezoeken per week houden me redelijk goed in balans.

Regelmatig praten over mijn aandoening, mijn situatie en toekomst levert mij meer spanningspijn op. Het gevolg is soms dat mijn blaas en/of darmen in opstand komen en ik nog steeds antibiotica moet slikken. Dat is dan ook de reden dat ik steeds meer verwijs naar mijn blog en zo min mogelijk wil praten over mijn aandoening en de gevolgen daarvan. Rust en ontspanning, daar draait het nu om in mijn leven. Over keerpunt gesproken …

Van cabrio naar gezinsauto

Een concreet keerpunt is dat Gerard en ik zijn overgestapt van een cabrio naar een gezinsauto. We hebben onze knalgele Renault cabrio ingeruild tegen de degelijke Renault Scenic. Het deed wel een beetje pijn … Wij genoten zo van al die heerlijke autoritten en vakanties met de cabrio. Maar de spanningspijn in mijn bekkenbodem tijdens het zitten in een auto beperkt mij enorm. Door een hoge instap zit ik in ieder geval beter. Dat betekent helaas niet dat de pijn nu ook weg is. Maar ik heb met diverse kussens van de achterbank een ligbed gemaakt. Wanneer ik teveel pijn krijg, ga ik achterin liggen. We hebben het onlangs op een korte afstand een keer uitgeprobeerd en het lijkt te helpen. De komende maand gaan we kijken of een iets langere afstand ook lukt. Ik hoop van wel!

  1. Ingrid
    27 november 2012 om 08:55

    Mijn god wat herkenbaar, ik had het zo zelf kunnen schrijven!!!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

