Home > Mediteren en mindfulness, Overactieve bekkenbodem > Helen en bewustzijnsmeditatie

Helen en bewustzijnsmeditatie

Het lukt me beter om met mijn overactieve bekkenbodem en alle emoties en stress die deze chronische aandoening veroorzaakt, om te gaan. En hoe verwonderlijk ik het zelf ook nog steeds vind: dit komt vooral door mijn dagelijkse 30 minuten durende ochtendmeditatie. Er komt een veranderingsproces op gang, waardoor ik aan het leren ben mezelf te helen. Dat is niet hetzelfde als genezen. Klinkt weer lekker vaag en mystiek.

Jon Kabat Zinn legt dit goed uit in zijn ‘Handboek meditatief ontspannen’ (voor het boek: zie de rubriek Links). Een dik boek met veel herhalingen en uitweidingen, maar dat ik desondanks helemaal aan het verslinden ben. Veel (h)erkenning en veel nieuwe inzichten. Het handboek is gebaseerd op een succesvol stressreductie- en ontspanningsprogramma van Kabat Zinn dat jaren geleden vanuit Gedragsgeneeskunde is opgezet in het Medisch Centrum van de Universiteit van Massachusetts. In dit programma is gekozen voor meditatiebeoefening als belangrijkste en consoliderende techniek. De cursus is bestemd voor iedereen, gezond of niet, die zijn of haar beperkingen wil overstijgen en wil groeien naar hogere niveaus van gezondheid en welbevinden. Vele artsen verwijzen mensen naar deze cursus vanwege een heel scala aan medische klachten, uiteenlopend van ernstige hoofdpijn, hoge bloeddruk en rugpijn, tot hartkwalen, kanker en aids. Om meditatie- en ontspanningstechnieken te leren, waardoor ze beter met hun ziekte, pijn en stress om kunnen gaan.

Fantastisch dat dit soort klinische programma’s bestaan en dat in de VS artsen hun patiënten aanmoedigen om dergelijke cursussen te volgen. En dat dezelfde artsen meedoen aan deze cursus, omdat ze vinden dat zij zelf ook een keer het programma dat zij hun patiënten aanraden moeten volgen.  Wat dat betreft kun je beter in Amerika wonen. Zover ik weet is er geen ziekenhuis in Nederland dat voor een brede groep mensen een soortgelijk programma gebaseerd op meditatie, aanbiedt. Als ik mijn artsen vertel dat ik mediteer knikken zij instemmend; ze vinden het een verstandige keuze. Maar hun instemming is alleen gebaseerd op het horen zeggen, niet op eigen ervaring. Meditatie blijft iets mistigs en vaags waar een gezonde wetenschapper zich niet snel aan zal wagen.

Genezen en helen

Kabat Zinn beschrijft het als volgt. Bewustzijnsmeditatie is het door middel van nauwkeurige, niet-oordelende zelfobservatie rechtstreeks waarnemen van de juiste innerlijke maat (heelheid) van je eigen wezen. Met name bij chronische ziekten of aandoeningen waarvoor de geneeskunde geen remedie heeft, kan de kwaliteit van je leven er voor een groot deel van afhangen of je je eigen lichaam en geest goed genoeg kent om binnen de – altijd onbekende – grenzen van wat mogelijk is je gezondheid te verbeteren. Hoewel we onszelf niet kunnen genezen en ook niemand kunnen vinden die dat wel kan, kunnen we onszelf wel helen. Helen impliceert de mogelijkheid om wanneer we met ogen van heelheid zien, anders met ziekte, problemen en stress en zelfs de dood om te gaan. Heling is eerder een transformatie van denkbeelden, gedrag en emoties dan genezing.

Helen ontstaat vanzelf uit mediteren, wanneer je dit doet als een manier van zijn. Mediteren werkt veel minder helend als je het gebruikt om iets te bereiken, ook al is dat heelheid. Vanuit meditatieperspectief ben je heel, dus waarom zou je proberen te worden wat je al bent? Wat bovenal vereist is, is dat we loslaten, zodat we vanzelf in zijn belanden. Dat is wat in de basis helend is.

Oplettendheid

Kabat Zinn heeft het bij meditatie en andere ontspanningstechnieken over oplettendheid, daar waar Adyashanti het heeft over gewaarzijn (zie: Stil zitten). Het is om het even. Kabatt Zinn schrijft dat het ontwikkelen van oplettendheid kan leiden tot ontdekking van diepgelegen gebieden van ontspanning, kalmte en inzicht in jezelf. Een ware bron van positieve energie voor zelfkennis en heling. Het is gemakkelijk om bij dit gebied te komen. Het pad erheen bevindt zich elk moment in je eigen lichaam en geest en in je ademhaling. En dat begin ik steeds vaker te ervaren.

Advertenties
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: