Home > Bekkenfysiotherapie, Overactieve bekkenbodem > Chronisch: een verhaal apart

Chronisch: een verhaal apart

Wekelijks bezoek ik mijn bekkenfysiotherapeut. Zij is mijn steun en toeverlaat. Naast dat zij mijn triggerpoints in mijn bekkenbodem behandelt, neemt zij alle tijd om vragen te beantwoorden. Ze legt alles tot in de puntjes uit en weet mij steeds weer gerust te stellen. Want ondanks de rust en acceptatie die ik meer en meer voel, bekruipt mij ook regelmatig angst en ongerustheid.

Pijnprikkel verstoord

Ik heb steeds meer pijn bij het zitten. Vreemd, omdat ik daar in het begin – toen mijn bekkenbodemspanning nog veel hoger was – geen last van had. Ook geeft mijn bekkenfysiotherapeut tijdens de tripperpointsbehandeling aan dat ze duidelijk verbetering voelt. Waarom wordt zitten voor mij dan steeds problematischer? Ze vertelde dat dit zenuwpijnen zijn. Door de chronische pijn is mijn pijndrempel verstoord. Zo ook mijn pijnverwerking en de pijnbeleving. Een pijnprikkel die ik voorheen als licht ervaar, ervaar ik nu als hevig. Bij chronische pijn verandert het zenuwstelsel en raken de natuurlijk dempingsmechanismen ontregeld. Vroeger werd dan vaak gezegd ‘het zit tussen de oren’. Helaas zijn er nog steeds artsen die deze uitspraak kunnen doen. Volkomen onterecht want het is iets puur fysiologisch.

Nou, daar ben ik dan mooi klaar mee … Natuurlijk wilde ik direct weten of dit nog kan overgaan of altijd zo blijft. Ze stelde me gerust. Als de spanning in mijn bekkenbodem is verminderd, zal daarna ook langzamerhand de zenuwpijn afnemen. Dat stelt mij dan weer wat gerust. Het zal altijd een kwetsbaar gegeven blijven, dat wel. Maar dat was mij al bekend en probeer ik – zover als mogelijk – ook te accepteren.

Beter staan dan zitten

Ik kan maar kort zitten en zorg dus dat ik overal waar ik kom kan gaan liggen. Bij vrienden lig ik nu meestal na een tijdje op de bank en in de auto werkt de achterbank tot nu toe prima. Mijn saunabezoeken zijn een uitkomst. Maar iedere keer wanneer ik voor de terugreis in de auto stap, word ik weer geconfronteerd met de realiteit. Na een paar uur bijna pijnvrij te zijn geweest, is de werkelijkheid altijd weer een schok.

De pijn is branderig, schrijnend en zorgt ervoor dat de spierspanning toeneemt. Dat voelt als een strak elastiek rondom mijn bekkenbodem. Soms messteken. Momenteel kan ik beter staan dan zitten. Het lopen gaat iets beter; laatst heb ik ongeveer 1,5 km gelopen, zonder al teveel pijn in mijn benen en liezen. Ik heb de hoop dat het revalidatieprogramma bij de St. Maartenskliniek mij zal helpen om weer echt goed te kunnen wandelen.

Ook jonge mensen

Regelmatig zie ik jonge mensen uit de kamer van mijn bekkenfysiotherapeut komen. Ik vroeg haar naar wat feitelijke gegevens. In haar praktijk heeft meer dan 50% een overactieve bekkenbodem. Daarvan zijn zeker de helft mannen en ook een groot aantal jongeren. Een verklaring kon ze niet direct geven, maar wel een menstypering. Mensen met een overactieve bekkenbodem zijn veelal gedreven, willen graag goed presteren en/of hebben de neiging anderen voorop te stellen (ten koste van zichzelf). De jongeren die bij haar komen zijn nogal eens studenten die hard studeren en prestatiedruk voelen. Daarnaast is er altijd een percentage mensen die te maken heeft (gehad) met seksueel misbruik.

Periode van bezinning

Een paar week geleden hebben we weer eens met behulp van myofeedback mijn bekkenbodemspanning gemeten. Helaas wijst de meter nog steeds tussen de 8 en 10 aan. Dan ben ik natuurlijk teleurgesteld. Ik heb nog een hele lange weg te gaan. Door mijn overactieve bekkenbodem ben ik flink geraakt in mijn zijn, mijn functioneren. Het is een frustratie, maar door deze periode van bezinning leer ik er redelijk goed mee om te gaan. Bewuste ademhaling, meditatie, lijfoefening, klein beetje wandelen, de omgeving, de natuur, lekker lachen en opgaan in het moment zijn goede ontstressers. En ik probeer afstand te doen van het ‘onbegrensd willen’ 😉

  1. willemien
    12 januari 2016 om 22:56

    zo blij !!! met je blog you make my day …week

    bedankt

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

