In stilte

Door de acceptatie van alle veranderingen die plaats vinden in mijn leven door mijn overactieve bekkenbodem, voel ik me over het algemeen rustig en kalm. Ik zoek meer de stilte op. En vanuit stilte kunnen hele mooie dingen ontstaan.

Economie van het genoeg

Onlangs kwam in het tv-programma Het Vermoeden (IKON) de kracht van stilte op een bijzondere manier aan bod. Tijdens het gesprek tussen Annemiek Schrijver en Bob Goudzwaard, econoom en emeritus hoogleraar aan de VU. Goudzwaard is de architect van de economie van het genoeg. Een mooie term: economie van het genoeg … Schrijver sprak met hem over de huidige economische crisis, de illusie van een eindeloze economische groei en de magie van geld.  

Het ging over het geld dat ons dicteert wat we moeten doen. Over dat we volledig verstrikt zijn geraakt in de wervelwind van verlangen en begeren. We altijd maar meer en meer willen en elkaar opjagen in deze wervelwind. En de reclamebeelden die onze consumptie nog meer omhoog jagen. Waardoor we tijd tekort komen, omdat elke consumptie tijdsbeslag vergt. En door de schaarste van tijd die we hebben, merken we dat de tijd voor goede dingen ons ontglipt. Door voor het consumptiepad te kiezen heffen we voor een deel de kwaliteit van het leven op.

Goudzwaard geeft terecht aan dat het een illusie is om te denken dat de economie een eindeloos proces is met altijd maar vooruitgang. De laatste 5 à 10 jaar is de betekenis van geld in onze samenleving aan het wankelen. We hebben geen vertrouwen meer in het huidige geldsysteem. Er is een verandering in cultuur gaande, in het optimisme van mensen.  

Genoeg en genoegen

Ook Goudzwaard denkt dat de huidige crisis nodig is om te veranderen. Een crisis geeft een opening naar datgene wat mogelijk wordt. Volgens hem kan de samenleving aangesproken worden op haar volwassenheid. Op het niet altijd maar meer willen hebben. We komen veel verder als begrippen als rechtvaardigheid, gerechtigheid en naastenliefde (het een ander gunnen) in de economie een plek krijgen. En er zelf het element ‘genoeg’ in bouwen. Genoeg en genoegen: twee totaal verschillende begrippen die in de praktijk echter dicht bij elkaar liggen.

Hij gebruikt het beeld van de filosoof René Girard: dat wij elkaar opzwepen in een orkaan van begeerte en verlangen naar meer consumeren. Maar in het oog van de orkaan is de lucht blauw en is het altijd stil. En in die stilte kunnen we gaandeweg dat verlangen naar meer doorbreken en ruimte geven voor rechtvaardigheidsprincipes.

Ruimte voor verandering

Ik hoop dat Goudzwaard en ook de Maya’s gelijk hebben en dat de mensheid naar een hoger niveau gaat. De beeldspraak vind ik prachtig; in het oog van de orkaan is het stil en is er ruimte voor verandering.

In de kleine wervelwind die mijn overactieve bekkenbodem in mijn leven heeft veroorzaakt, ervaar ik de stilte tijdens mijn meditaties als iets heel positiefs. In de stilte die ontstaat ben ik meer alert en krijg ik soms diepere inzichten. Of creatieve invallen en intuïtieve ervaringen. De stilte opent de geest voor wijsheid, las ik ergens. Dat is ook wat ik ervaar. Ik kan tijdens meditatie ineens diep van binnen voelen wat goed voor mij is en echt bij mij past. Daardoor durf ik heldere keuzes te maken. Ook kan er tijdens meditatie meer begrip ontstaan voor andere mensen of situaties, waardoor boosheid of irritatie verdwijnt. Niet kortstondig, maar  blijvend. Ik voel bij wijze van spreke in het dagelijks leven meer mijn zachte en vriendelijke kant. Ik ben me meer bewust van wereld om mij heen en dat ik daar met anderen deel vanuit maak. Door de stilte van het mediteren sta ik meer ontspannen in het leven. Ondanks alle onzekerheden over werk, inkomsten en wonen. Vooral dat is nieuw voor mij en vind ik heel bijzonder. In stilte kan echt veel veranderen!

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

