Home > Leven en werken, Overactieve bekkenbodem > Nervositeit en spierspanning: een wisselwerking

Nervositeit en spierspanning: een wisselwerking

Er zijn momenten – gelukkig van korte duur – dat ik overmand word door verdriet. Voordat ik te maken kreeg met mijn overactieve bekkenbodem, draaide ik mijn hand niet om voor een nieuwe uitdaging. Handen uit de mouwen, adrenaline door m’n lijf en gaan met de banaan. Totdat het probleem was opgelost en een, voor alle betrokkenen, acceptabel doel was bereikt. Ik ben organisatorisch en planmatig sterk en vind het heerlijk om ingewikkelde zaken te ontrafelen en praktisch gezien in goede banen te leiden.

Nu zie ik nog steeds de uitdaging, maar voel direct in mijn lijf de aanspanning van mijn bekkenbodemspieren. Daar word ik onrustig en nerveus van. Met als gevolg dat mijn spieren nog meer samenkrimpen. Het is kip of ei; spierspanning maakt me nerveus of nervositeit zorgt voor spierspanning. Een confrontatie die moeilijk en pijnlijk is. Ik kan niet anders dan luisteren naar mijn lijf en erkennen dat dit veranderd is.

Een nieuw huis

De komende twee maanden worden hectisch: we hebben nl. ons huis verkocht en een nieuwe woning gekocht. We woonden net 2 jaar in ons prachtige, ruime appartement, maar door mijn aandoening hebben we besloten om onze financiële ruimte te vergroten. Zodat we evt. vermindering van mijn inkomen kunnen opvangen. En we hebben geluk. Ons huis is redelijk snel verkocht en we hebben in hetzelfde complex een appartement kunnen kopen, dat beter aansluit bij onze situatie. Een mooi – nog best ruim en ook spiksplinternieuw – appartement met een prachtig uitzicht op de grote tuin en achterliggende bomen. Wat wil je nog meer!

Juist nu het aankomt op een goede planning en organisatie, op het uitkiezen van een passende keuken, vloer e.d. moet ik bakzeil halen. En hoe goed Gerard en ik dit ook proberen op te vangen, het is onmogelijk om me overal aan te onttrekken. Er zijn dingen die we gewoonweg samen moeten doen.  En een mens kan niet alle knoppen in het hoofd stil zetten; denk alleen maar aan de positieve sensatie van een nieuw huis.

Het is vreemd om nervositeit te voelen opkomen op momenten dat ik normaal gesproken direct in een actiehouding zou schieten. Ik schrik dan van mezelf en voel me op zo’n moment een kwetsbaar vogeltje. En dat terwijl ik ooit gekscherend door de vader en vervolgens de dochter van Gerard als roofvogel ben betiteld! 😉

Aankomende maandag ga ik bijna de hele dag naar de St. Maartenskliniek voor de screening. Aan het eind van de dag hoor ik welke behandeling ik krijg. Er komt veel op me af de komende maanden. Het is belangrijk om daar ontspanning tegenover te stellen. Veel naar de sauna, zwemmen en rust nemen. En zoals Jon Kabat Zinn zegt: het is niet laat het los, maar laat het zijn. Hebben The Beatles daar niet een mooi nummer over geschreven?

  1. 10 februari 2012 om 08:44

    Wat fijn dat jullie huis verkocht is èn dat jullie in het zelfde complex een ander appartement hebben kunnen kopen! Tja, zie dan maar eens uit de actie te blijven. Veel succes met opvolgen van het advies van de Fab Four!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

