Home > Mediteren en mindfulness, Overactieve bekkenbodem > Meditatie en mindfulness

Meditatie en mindfulness

Ik lees nog steeds met veel belangstelling in het boek ‘Meditatief ontspannen’. Enkele maanden geleden heb ik dit boek van Jon Kabat Zinn aangeschaft. Gestimuleerd door een artikel dat ik las in een van de ‘saunabladen’ waarin een vrouw vertelde dat dit boek gezorgd heeft voor een ommezwaai in haar leven. Zij was ernstig ziek en heeft dankzij dit boek haar ziekte overwonnen. Dat boek wilde ik natuurlijk direct ook lezen!

Gefascineerd

Toen ik het boek al een tijdje in huis had bleek de schrijver – Jon Kabat Zinn – de grondlegger te zijn van mindfulness. Ik had voorheen niet veel met mindfulness. Het leek mij vooral een trend. En bij trends hou ik mij liever wat afzijdig. Maar dit boek pakte mij.

Al lezend ontdekte ik dat mindfulness en meditatie erg dicht bij elkaar liggen. Mindfull betekent letterlijk: opmerkzaam. Dat ligt dichtbij de meditatieterm die mij zo heeft getroffen: gewaarzijn. Ik raakte steeds meer geïnteresseerd in zijn programma Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) dat beschreven wordt in het handboek ‘Meditatief ontspannen’. Kabat Zinn is microbioloog die ruim 30 jaar geleden al boeddhistische meditaties mengde met westerse geneeskunde. Hoewel zijn  programma MBSR niet wetenschappelijk is bewezen, zien aanhangers het toch als de standaard in stressreductie. Het wordt ingezet om niet alleen stress, maar ook chronische pijn te verlichten. Ik schreef hier al eerder over in het bericht Helen en bewustzijnsmeditatie.

Mijn fascinatie over MBSR nam al lezend sterk toe. Ik probeerde het op mijn manier te integreren tijdens mijn meditaties. Door te proberen extra aanwezig te zijn: de zgn. ‘zijns-aandacht’. Alert en bewust zijn met je ogen en je oren open, wakker in alle zintuigen. Deze vorm van aandacht is volgens Kabat Zinn anders dan de scherpe, geconcentreerde aandacht die je nodig hebt om bijvoorbeeld een artikel te schrijven. Het is een zachte, holistische aandacht. En een voedingsbodem voor de scherpe variant van aandacht.

Verbazing

Verleden week vertelde ik mijn bekkenfysiotherapeut over mijn fascinatie voor het programma MBSR. Ik gaf aan het onbegrijpelijk te vinden dat er hier in Nederland geen ziekenhuis is die werkt met dit programma van Jon Kabat Zinn. Ze vertelde toen dat het Han Fortman Centrum hier in Nijmegen (onderdeel van het Radboudziekenhuis) wel iets doet met meditatie. Dus ik ’s avonds op de bank met mijn IPad, Op zoek naar meer informatie.

Ik viel van de ene verbazing in de andere. Blijkt dat – notabene in de stad waar ik woon – er een speciaal centrum voor is opgericht: het UMC Radboud Mindfulness. Zij werken met het programma MBSR van Jon Kabat Zinn! Dit centrum is verleden jaar vanuit het Han Fortman Centrum opgericht. Het UMC Radboud Mindfulness biedt – nu alleen nog psychiatrische patiënten en bepaalde kankerpatiënten – dit mindfulnessprogramma aan. Ook kun je er trainingen volgen en bieden ze een tweejarige academische trainersopleiding aan. Dat betekent dus ook onderzoek naar de effecten van meditatie en Mindfulness op ernstig zieke mensen.

Meditatie en mindfulness zijn op een bijzondere manier op mijn pad gekomen. Ik wil nu ook echt meer weten en nieuwe ervaringen op doen. Daarom heb ik mij bij dit nieuwe centrum van het Radboudziekenhuis aangemeld voor een training Mindfulness (8 avonden en een stiltedag). Eind maart begin ik. Spannend!

  1. Elles van Loenen
    5 maart 2012 om 12:36

    Hoi Rudi,
    Net een uitgebreide reactie geschreven en toen klapte de pc eruit. Nogmaals een poging. Ik kende al wel het programma op het Radboud, niet aan gedacht je te vragen of jij dat al kende, je bent immers zelf al zo intensief bezig. Mindfulness kan een hele mooie aanvulling zijn op meditatie, dat is mijn ervaring ook. Een westers mens legt zichzelf vanuit zijn denkpatronen van alles op; hij moet veranderen, hij moet controle houden, moet overtuigen, moet leiderschap tonen, moet krachtig zijn etc. Mindfulness biedt je de mogelijkheid om vanuit rust jezelf waar te nemen en te zijn wie je bent, te accepteren wie je bent en wat je met je mee draagt, een te zijn met de wereld om je heen. Je maakt er onderdeel vanuit. Dat zijn mooie gedachtes die kunnen leiden tot diepere spirituele ervaringen en het leren leven vanuit je kern. Succes, sterkte en liefs, Elles

  2. 4 maart 2012 om 13:15

    Dag Hans,
    Dank voor je reactie. Het is goed om te lezen dat jij dezelfde ervaringen hebt. Fijn dat ook jij langzamerhand vooruitgang boekt. ’t Is niet niks als je te maken krijgt met een overactieve bekkenbodem. Maar uiteindelijk levert zo’n confrontatie in je leven ook altijd weer iets op. Ook jij sterkte!
    Rudi

  3. Hans Brouwer
    4 maart 2012 om 10:52

    Hallo.
    Ik (m. 60 jr.) zit met de zelfde problemen als jij en volg je berichten met belangstelling. Ik heb ook het boek “headache in the pelvis” gelezen en doe ook aan mindfulness. Wat mij is opgevallen is dat de paradoxale relaxatie van Wise en Anderson eigenlijk precies het zelfde is als mindfulness. In beide gevallen moet je, je gewaarwordingen (gevoelens en emoties) alleen waarnemen, dus je daar niet tegen verzetten. De ontspanning komt dan van zelf. Met mij gaat het nu overigens ban 7 maanden weer geleidelijk wat beter.
    Groet en sterkte verder.
    Hans

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

