Home > Overactieve bekkenbodem > Eigen hulpverlening regisseren

Eigen hulpverlening regisseren

Onze verhuizing is achter de rug. Ondanks dat ik mij zoveel mogelijk heb teruggetrokken en een grote groep mensen ons heeft geholpen, is de verhuizing niet in de koude kleren gaan zitten. Ik heb weer meer pijn. Logisch zo’n terugval, maar wel vervelend. Toen de pijn op momenten weer heftig was, voelde ik lichte paniek opkomen. Het is me gelukt om me daar niet door te laten leiden. Ik probeer nu door rust en aandacht voor mijn lijf mijn bekkenbodem weer wat meer te ontspannen. Het zal wel even duren voordat ik weer terug ben op het niveau van herstel, voorafgaand aan de verhuizing.

Bij zo’n terugval is mijn bekkenfysiotherapeut mijn steun en toeverlaat. Toen ik een dag voor de verhuizing veel last had van lokale spierverkramping in de bekkenbodem adviseerde ze mij een bepaald type crème. Mijn huisarts volgde haar advies op en schreef het recept uit. De crème heeft voor verlichting gezorgd. En ondanks dat de wekelijkse triggerpointbehandeling – door de verhoogde bekkenbodemspanning – zeer pijnlijk is, ga ik graag naar mijn bekkenfysiotherapeut toe. Haar behandelingen hebben zin en zij staat me bij met raad en daad.

Touwtjes in handen

Het is fantastisch om zo’n vakbekwame bekkenfysiotherapeut te hebben. Ook mijn therapeuten van de St. Maartenskliniek lijken deskundig. Deze deskundigen zijn mij niet op een schoteltje aangereikt. Het 1e half jaar werd ik behandeld door een andere bekkenfysiotherapeut. Ondanks haar goede bedoelingen zat er nauwelijks vooruitgang in. Sterker nog: de pijn verergerde en de bijkomende beperkingen namen fors toe. Ik was radeloos en ben toen veel over deze aandoening gaan lezen (via internet). Ik las over de doeltreffende behandelingsmethode het Stanford Protocol (zie links) en ontdekte dat triggerpointbehandelingen effectief kunnen zijn. Door te bellen naar de praktijk in Enkhuizen (F-act Center for Pelvic Pain) kwam ik op het spoor van mijn huidige bekkenfysiotherapeut.

Ik heb zelf de touwtjes in handen genomen. Ook als het gaat om de contacten met mijn huisarts en de start van mijn revalidatieprogramma bij de St. Maartenskliniek. En niet te vergeten de keuze om te gaan mediteren en te starten met de training mindfulness-Based stress reduction (MBSR). Regisseer je eigen hulpverlening: van een afhankelijke opstelling in de gezondheidszorg wordt niemand beter. 

Kennis helpt

Ik bevraag mijn bekkenfysiotherapeut regelmatig. Wil graag alles weten over deze vervelende aandoening die zoveel impact heeft op je dagelijkse leven. Op verzoek van een lotgenoot vroeg ik haar naar een mogelijke relatie tussen voeding en bekkenbodemspanning. Zij zei wat ik al vermoedde: verantwoorde voeding is altijd goed, maar er ligt geen relatie. Alleen als de overactieve bekkenbodem gepaard gaat met prikkelbare darmen. Dan heeft voeding wel degelijk invloed en is het goed om advies in te winnen bij een voedingdeskundige. 

Wat mij intrigeert is hoe weinig aandacht er is voor de ernstige gevolgen van het – voortdurend – aanspannen van de buikspieren. Ondanks de duidelijk aantoonbare relatie tussen buikspieren en bekkenbodem hebben Wise en Anderson (auteurs van het boek ‘Headache in the pelvis’ en grondleggers van het Stanford Protocol) het hier niet over. Mijn bekkenfysiotherapeut vertelde dat de grote onderlinge relatie tussen buikspieren en bekkenbodem is aangetoond door een groep onderzoekers die zich vooral richten op bekkenbodem en zwangerschapincontinentie. Wat mij betreft mag daar veel meer aandacht voor komen.

Staart tussen de benen

Een paar week geleden vertelde mijn bekkenfysiotherapeut enthousiast dat David Wise eind april naar Nederland komt en dat zij is uitgenodigd om aanwezig te zijn bij een masterclass van hem (Wise heeft zelf 22 jaar geworsteld met chronische bekkenbodempijn). Zijn actuele thema is angst in relatie tot de bekkenbodem. Hij benoemt dit als ‘tail between the legs’. Denk aan een hond die bij angst de staart tussen de benen doet. Het schijnt dat ieder mens bij angst (stress, spanning) deze zelfde fysieke reactie vertoont. Ik moest ineens denken aan de uitdrukking ‘de billen dichtknijpen’ …

De laatste tijd houdt de invloed van angst op het zijn, het leven van mensen mij wel bezig. Door de training mindfulness, door het lezen van een interessant artikel hierover, door mijn eigen verleden. Het boeit mij en ik vind het fantastisch dat mijn bekkenfysiotherapeut zo dicht bij het vuur zit. Daar pluk ik de vruchten van! Geïnspireerd door alles wat ik daarover lees en hoor zal ik in dit blog zeker nog terugkomen op de invloed van angst in het leven van mensen en in het bijzonder op de relatie tussen angst en bekkenbodemspanning.

  1. Janny
    28 april 2012 om 10:52

    Hallo Rudi,

    Ik ben sinds gisteren ‘lid’ van je blog. Ik kamp met het hetzelfde heftige syndroom al zo’n vier jaar. Zou ik mogen weten welke creme jij hebt voorgeschreven? Dan ga ik dat ook overleggen met mijn bekkenbodemtherapeut.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

