Home > Overactieve bekkenbodem > Angst en bekkenbodem

Angst en bekkenbodem

Angst … misschien wel een eigenschap dat door mensen het meest wordt weggemoffeld en genegeerd. Dit terwijl we diep van binnen weten dat veel van ons gedrag, ons handelen en onze gedachten zijn gebaseerd op angst. Met je innerlijke stem beoordeel, vergelijk en bekritiseer je jezelf en anderen. Er is altijd iets dat in onze ogen niet perfect is. We zijn onze emoties gaan verbloemen en rollen gaan spelen. Omdat we diep van binnen geloven dat we niet goed genoeg zijn, dat er iets aan ons mankeert. We willen geliefd zijn, we zijn afhankelijk van wat anderen van ons vinden. Al met al een stevige basis voor angst. Maar het is moeilijk voor jezelf en anderen om je eigen menselijkheid te omarmen. In te zien dat onzekerheden, jaloezie en competitiegedrag gebaseerd zijn op angst.

Staartbeen intrekken

Ieder mens draagt angst met zich mee. En wat blijkt? Wetenschappelijk onderzoek van David Wise e.a. toont aan dat er bij mensen een sterke relatie ligt tussen angst en bekkenbodempijn. Zij hebben ontdekt dat bekkenbodempijn gerelateerd is aan zelfbeschermende spierspanning. Mensen hebben dezelfde biologische, beschermende reactie als honden en andere dieren: we trekken bij angst ook onze ‘staart’ ( het staartbeen) tussen de benen. Bij schaamte, verlegenheid, dreiging, afwijzing, reddeloosheid, nervositeit, opwinding – kortom angst – trekken ook mensen instinctief het staartbeen in. Alle mensen hebben deze biologische, beschermende reactie.

Van onze voorouders leerden we instinctief op stress, angst te reageren door ‘to fight, flight or freeze’ (vechten, vluchten of bevriezen). Een dier dat de staart intrekt is in de freeze-modus. Het is een zelfverdedigingsmechanisme: wachten tot het gevaar voorbij is. Bij mensen is het staartbeen (stuitje) wat nog rest van onze verre voorouders. Dit staartbeen intrekken betekent spierspanning in de bekkenbodem. Door je vinger op je staartbeen te leggen en dan je bekkenbodemspieren aan te trekken, kun je dit makkelijk controleren. Je zult merken dat je staartbeen naar binnen wordt getrokken.

Geruststellende gedachte

Ik kan het niet ontkennen: het is een geruststellende gedachte. Het besef dat mijn overactieve bekkenbodem is ontstaan vanuit een normale menselijke reactie. Dat bij mij de bekkenbodemspanning zo hoog is opgelopen is begrijpelijk. Door de worsteling van mijn moeder met het leven, kreeg ik als kind te maken met veel emotionele spanning en dreiging. Daarbij opgeteld mijn karakter (enthousiast, gedreven), mijn buikoperatie (verwijdering baarmoeder), mijn lichte scoliose en mijn jarenlange overmatige aanspannen van mijn buikspieren om onderrugpijn te voorkomen en het plaatje is compleet.

Hoe kun je er nu voor zorgen dat angsten afnemen? Ik las ergens: “De regel in het universum is eenvoudig: waar je je aandacht op richt, zal groeien. Richt je bewust op gevoelens van geluk en liefde, dan beginnen de dingen die gebaseerd zijn op angst zichzelf te genezen. Het gaat niet om iets verhevens, iets ultiem verlichts, maar juist om lagen afpellen, opruimen. We moeten niets nieuws leren, maar iets afleren.” En: “Door het tonen van imperfecties, van je eigen angsten en onzekerheden, verzacht je jezelf. De angst lijkt te verdampen.”

Advertenties
  1. Rachel
    25 oktober 2017 om 18:51

    Hallo Rudi,
    Ik heb kort geleden de diagnose: overactieve blaas/bekkenbodem gekregen. Voordat ik dit wist hebben mijn klachten mij erg angstig/hypochondrisch gemaakt. Ik heb heel veel onderzoeken gehad.
    Ik herken mijzelf in dit verhaal. Ook bij ons thuis waren er vroeger veel spanningen, ik ben gepest met mijn vroege pubertijd en ik heb door ervaringen nooit een gezonde relatie tot seks ontwikkeld. Toch vind ik het nog moeilijk te geloven dat dit de oorzaak kan zijn. Ik hoop het wel, maar ik blijf maar denken dat er iets ernstigs met mijn lichaam aan de hand is. Dit komt omdat huisartsen mij nooit hebben verteld dat er een verband met angst/verleden bestaat. Ik worstel hier erg mee, al probeer ik te rust te vinden door mezelf te vertellen dat het psychisch is, dat er geen belangrijke lichamelijke oorzaak over het hoofd is gezien, en dat dit over kan gaan. Wat niet meehelpt is dat mijn fysiotherapeute het niet kan plaatsen dat er vaak rode bloedcellen in mijn urine zitten. Dit hoort niet bij een overactieve blaas, zegt ze. Ook is het weefsel in mijn vagina verandert qua uiterlijk. Er zit een soort verdikt stukje huid onder mijn plasgaatje die ik soms voel zitten. Ik dacht aan verzakking, maar de huisarts zegt dat het er compleet normaal uitziet. Zou het kunnen dat het weefsel gewoon verandert is/anders aanvoelt door het aanspannen? Ik zou zo graag iets willen horen wat voor mij logisch klinkt, zodat ik mijn probleem een plek kan geven en echt met mijzelf aan het werk kan gaan. Bedankt voor het lezen. Ik hoor graag hoe u over mijn verhaal denkt.

    • 26 oktober 2017 om 07:29

      Dag Rachel, lichaam en geest zijn een. Fysiek en emotioneel kun je niet apart benaderen. Dus probeer te ontspannen, heb vertrouwen in je artsen en zorg goed voor jezelf. Dat is het enige dat ik kan zeggen. Je hebt nog maar kort geleden deze diagnose gekregen, dat betekent dat het zich nog kan verbeteren. dat het nog niet zwaar chronisch is. Zorgen maken, er van alles bij halen, maakt het echt allemaal veel erger. Niet teveel jezelf constant onderzoeken; je maakt jezelf zo steeds ongeruster en dus meer gespannen. Maak een afspraak bij een gespecialiseerde kliniek (bv. Pelvic Pain Clinic; zie: Voor Lotgenoten) en laat je goed onderzoeken; dan weet je het zeker. Ik kan je verder niet iets aangeven; ben geen arts. En verder, zoek ontspanning; yoga, meditatie, zwemmen, wandelen e.d. Doe dingen die je fijn vindt, waar je van geniet. Verzet je zinnen, zoals dat zo mooi heet.
      Alle goeds voor jou! Rudi

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: