Pijn beter verdragen

Met een kookwekkertje in de hand, kom ik door het hele land! Omdat het zitten voor mij een probleem blijft, gaan we het nu rigoureus aanpakken: ik mag niet langer dan 12 minuten (verleden week 10 minuten) achter elkaar zitten. Niet alleen achter de pc, maar overal. Thuis, bij vrienden, in een café of restaurant. Maar ook in de auto, tijdens het mediteren en op de fiets. Ik zet het kookwekkertje aan en wanneer het afloopt (stop ik en) ga ik staan, ontspan me wat, ga na een tijdje weer zitten en zet het wekkertje weer op 12 minuten. Vice versa. In overleg bekijk ik wekelijks met mijn therapeut van de St. Maartenskliniek of de tijd met 10 à 15 procent opgebouwd kan worden.

Niet dat ik altijd verging van de pijn tijdens het langer zitten. Op sommige momenten kon ik best lang achter elkaar zitten, maar andere momenten moest ik binnen enkele minuten gaan staan, omdat de pijn te erg werd. Ik liet me dus eigenlijk leiden door pieken en dalen. Pijngestuurd gedrag, zoals dat heet. Dat is niet de goede aanpak (zie het bericht: Wat is pijn eigenlijk?) dus nu gaan we het tijdgestuurde principe hanteren. Of ik nu wel of geen pijn heb, ik ga staan na 12 minuten. Het doel is dat mijn hersenen weer leren normale pijnprikkels uit te zenden.

Zelfhulp

Of deze tijdgestuurde aanpak helpt? Ik heb geen flauw idee. Dat mijn pijnprikkels verstoord zijn geloof ik direct. Maar onlangs ontdekte ik dat naast de triggerpoints in mijn diepere bekkenbodemspieren er ook in de oppervlakkige kleinere spieren veel pijnlijke triggerpoints aanwezig zijn. Wanneer ik zit, zit ik daar dus bovenop. Geen wonder dat ik pijn krijg … Van mijn bekkenfysiotherapeut leer ik nu hoe ik zelf mijn triggerpoints kan behandelen. Het Stanfort protocol van Wise en Anderson voor mensen met een te strakke bekkenbodemspanning (overactieve bekkenbodem) is vooral gericht op zelfhulp. Omdat bij mensen die behandeld zijn voor deze aandoening, de spierspanning toch in meerdere of mindere mate terug zal blijven keren. Ook als spanning en stress in zijn of haar leven al lang verdwenen zijn.

Vergroten belastbaarheid

Maar ondanks mijn twijfel of de tijdgestuurde aanpak helpt bij het zitten pak ik het serieus aan. Als de triggerpointbehandeling helpt heeft deze aanpak misschien een goede kans van slagen. Op zich geloof ik zeker in deze methode: het verminderen van je gevoeligheid en het vergroten van je belastbaarheid lukt alleen als je piekbelasting en onderbelasting vermijdt. Het gaat om ‘kort en vaak’. Dat zorgt voor meer weerstand en incasseringsvermogen. Door deze aanpak is het mij tenslotte ook gelukt om weer langer te wandelen. Voor mij werkt het goed om zo actief mogelijk te zijn: lichaamsoefeningen, zwemmen, wandelen, lichte fitness, stukje hardlopen op de loopband. En natuurlijk mijn meditatie en mindfulnesstraining. Al met al is de pijn dan beter te verdragen.

De pijn de baas

De momenten dat ik geen pijn heb zijn schaars. Meestal is er een constante trekkende, stekende pijn aanwezig in mijn bekkenbodemgebied. En als ik een korte periode pijnloos ben geweest, kan het zijn dat ik daarna juist weer veel meer pijn krijg. Bijvoorbeeld afgelopen weekend na een totale ontspanning tijdens een sessie Transformational Breathing en tijdens een stiltedag van mijn training Mindfulness. De pijn trok er daarna weer stevig in. Mijn bekkenfysiotherapeut zal zeggen dat mijn bekkenbodemspieren na een volledige ontspanning zo schrikken dat ze direct weer in de ‘veilige’ spierspanning schieten. Na zoveel jaren weten ze niet beter. Maar ik blijf doorgaan in de hoop dat mijn spieren ooit de ontspanning als veilig ervaren.

Ik ontdekte een paar week geleden het boek ‘De pijn de baas’ van psycholoog dr. Frits Winter. In dit makkelijk leesbare boek beschrijft Winter zijn therapieprogramma ter bestrijding van chronische pijn. Toen ik het las herkende ik de revalidatieaanpak van de St. Maartenskliniek. In de meeste revalidatiecentra en pijnpoli’s wordt met dit programma gewerkt. Het boek is een zelfhulpboek. Voor mensen met (chronische) pijn die zelf de pijn onder de knie willen krijgen, is het een echte aanrader. Het behandelt ook je manier van denken, pijn en bewustzijn, de communicatie met anderen (over jouw pijn) etc.

  1. 19 september 2016 om 20:43

    Mijn dochter heeft over haar hele lichaam trigger points en ze radeloos. Al jaren bezig tot in Oostenrijk toe maar 0% verbetering integendeel het wordt steeds erger. Ze heeft 2 kleine kinderen en is niet in staat om die te verzorgen. Alles al geprobeerd. Hoe gaat het nu met jou en wat is je advies. Zij heeft veel pijn en is erg moe. Ook psygisch wordt het nu een groot probleem. Alle levenslust verdwijnt en wij als ouders maken ons grote zorgen.

    Jan

    • 20 september 2016 om 17:07

      Begrijpelijk dat jullie je grote zorgen maken over jullie dochter, Jan. Natuurlijk zou ik graag willen helpen, maar helaas … Dat je op dipt blog reageert, betekent misschien dat alle pijn bij haar begonnen is in haar bekkenbodem. Als dat zo is, dan kun je in de rubriek ‘Voor lotgenoten’ lezen wat mijn adviezen zijn. Verder reikt mijn kennis niet. Als ze in de buurt van Nijmegen woont, zouden we evt. een keer contact kunnen hebben.
      Hoe het met mij gaat kun je ook lezen in de laatste twee berichten die ik geplaatst heb in dit blog. Het gaat goed. Mijn leven is zeer veranderd, dat wel: AOW, rustig leven, goed voor mezelf zorgen, dagelijks lichaamsoefeningen, meditatie / mindfulnessbeoefening en wandelen. Ik ben trainer MBSR (mindfulness) en raad deze training veel mensen aan (met of zonder pijn): niet dat pijn daarmee verdwijnt. Meer informatie daarvoor vind je op mijn site http://www.mijnkeerpunt.com
      Zonder dat ik verder iets weet over jullie dochter: een uitgebreid revalidatieprogramma (bij bv. een organisatie als CIRAN) zou haar misschien kunnen helpen.
      Ik wens jullie veel sterkte en wijsheid toe.
      Rudi

  2. Betty Wellens
    19 januari 2013 om 16:24

    Beste,
    Weet heel goed wat chronische pijn betekent.
    Zelf heb ik CRPS syndroom of de vroegere benaming “Sudeck”.
    Heb dit opgelopen na een foutieve infiltratie in knie in september 2009.
    Neem verschillende pijnstillers, geen enkel resultaat, pijn is constant en onverdraaglijk aanwezig.
    In de pijncentra stellen ze me een lumbaal sympathicus block voor maar heb hier zeer veel schrik van!
    Ondertussen blijven mijn hersenen pijnprikkels doorsturen en de pijn wordt steeds erger.
    Ik ga zeker het boek “de pijn de baas” lezen want ik hoop ondertussen dat “iets” me ooit wel zal verlossen van deze beestachtige pijnen.
    Ben ondertussen ook gestart met neuraaltherapie en accupunctuur maar niets geeft me verlichting, pijn is constant aanwezig en probeer zo veel mogelijk te bewegen, ondanks de pijn!
    Ik probeer zo positief mogelijk te blijven maar elke dag begint zwaarder door te wegen.
    Misschien kunnen we elkaar verder op weg helpen?
    Heb jij ervaringen met neuraaltherapie, accupunctuur,medicatie…. laat het me weten, zou je ontzettend dankbaar zijn!
    Hopelijk is voor jou de pijn wat minder!

    Met vriendelijke groeten,
    Betty

    • 19 januari 2013 om 18:10

      Dag Betty,
      Voor mij is de pijn redelijk tot goed te dragen; ik begrijp uit jouw reactie dat dit helaas voor jou niet geldt. ik heb kort wat gelezen over CRPS en kan me voorstellen dat dit heel moeilijk is om mee geconfronteerd te worden. Helaas kan ik je geen tips geven: onze aandoeningen zijn in die zin te verschillend. Ik heb dan ook geen ervaring met neuraaltherapie e.d. Via Google zag ik enkele informatieve sites over CRPS en ook een blog met persoonlijke ervaringen. Misschien dat je hier wat steun vindt. Ik wens je heel veel sterkte toe! Hartelijke groet,
      Rudi

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

