Home > Leven en werken, Overactieve bekkenbodem > Lachen, een prima medicijn

Lachen, een prima medicijn

Een ingrijpende gebeurtenis zet je leven op de kop. Maar het brengt vaak ook waardevolle inzichten over jezelf, het mens-zijn, het leven. Dat gebeurt ook bij mij. Hoe vreemd het ook klinkt: ik geniet meer dan ooit intens van kleine, mooie dingen en momenten. En zeker van grappige momenten. Humor, lachen om flauwe grappen, heerlijk vind ik het. Bijvoorbeeld de door ons regelmatig gebezigde uitspraak: “Ze heeft wel een groot spraakcentrum” als het over een vrouw gaat die veel en luidruchtig praat. Of Brabantse moppen die tijdens de repetities van Gloed over de tafel vliegen. Bijvoorbeeld.: “Het is wit en staat in de wei. Wat is dat?” Antwoord: “Witte-toh-nie” (hier moet je wel Brabants voor kennen … ). Vooral de Brabanders onder ons liggen dan in een deuk en dat werkt dan nog weer extra op mijn lachspieren! 

Lala – la – lala

Een overactieve bekkenbodem is ook zo’n onderwerp waar subtiele kwinkslagen over te maken zijn. Dat doe ik dan wel graag zelf, natuurlijk. Of mijn bekkenfysiotherapeut, zij mag hier ook grappen over maken. De laatste keer hadden we het samen over het alom heersende taboe rondom diverse bekkenbodemproblemen, over de onbekendheid van een overactieve bekkenbodem en dus geen geld voor onderzoek, over de domme geldverspilling in de zorg door de overheid e.d. “Het is een kwestie van tijd” zei ze, “Laat Edith Schippers maar lekker hard doorwerken, haar tanden in lastige zaken zetten. Krijgt ze vanzelf een overactieve bekkenbodem en komt er direct aandacht voor.” Lachen, natuurlijk. 

En wat te denken van onderwerpen als meditatie, mindfulness en andere spirituele zaken. Wanneer ik opstandig ben en er even helemaal doorheen zit, kan ik soms ongegeneerd hard vloeken en boos rondlopen door het huis, uitroepend: “Mindfull? Nou nu dus even niet!” Vervolgens schiet ik zelf als eerste in de lach. Dat werkt gelijk bevrijdend. Of tijdens een meditatie waarbij het de bedoeling is dat ik mij gewaar ben van mijn ademhaling, geluiden of gedachten. Dan kan zo’n stemmetje in mijn hoofd gaan rondspoken met een licht sarcastisch, herhalend deuntje (“lala – la – lala / lala – la – lala”) dat maar wil zeggen: “Hoezo, oplettendheid? Dat lukt lekker toch niet!” Dan heb ik inwendig lol.

Diepe wijsheid begint met een lach

Bij mijn afscheid van de afdeling kreeg ik als extraatje van een paar medewerksters een half jaar abonnement op Happinez. Ze gunden mij al het geluk van de wereld, de lieverds. Maar dit terzijde. In het 1e nummer dat ik begin deze maand in de brievenbus vond, staat het artikel ‘Lach jezelf gelukkig’. Het gaat over lachyoga. Ook in Nederland heeft dit een grote vlucht genomen. Tja … wat zal ik ervan denken … Oh ja, dat is waar ook: ik hoef er niets van te vinden. Soms vergeet ik dat ik aan het leren ben niet overal een mening over te hebben en niet te oordelen 😉 Ik las dat Indiase heiligen lachen beschouwen als de hoogste sport van de spirituele ladder. “Lachen is het beste medicijn om uit je hoofd te gaan en in meditatie te komen.” En: “Een lach creëert altijd ruimte. Als je lacht is er geen doen meer, slechts zijn.” Hè, dat is waar en heb ik me nooit gerealiseerd! Echt leuk om te lezen was het volgende: “In het Oosten zijn ze niet zo serieus van inborst. Daar hebben ze meer dan genoeg levens … Hier in het Westen denken we dat we er slechts een hebben en dat voert de druk enigszins op.” 

En helemaal leuk was het om te lezen over de simpele, van oorsprong Hawaiaanse meditatie,  die alle emoties en overtuigingen in jezelf verandert, zodat er ruimte ontstaat voor een lach die je opent. Het is een soort mantra en hoe vaker je die herhaalt, hoe gemakkelijker je zult lachen. Het luidt als volgt: “Het spijt me. Alsjeblieft vergeef me. Dankjewel. Ik hou van je.” Het werkt vast, want ik moest al lachen toen ik de zin een keer las!

 

  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

