Home > Leven en werken, Overactieve bekkenbodem > Adem rust in je hoofd

Adem rust in je hoofd

Een meewarige blik in mijn richting, een opmerking dat het woord ‘spanning’ of ‘nervositeit’ bevat, en ik kan me voor een kort moment onbegrepen en eenzaam voelen. Het heeft geen zin te reageren en te vertellen dat de bekkenbodempijn die ik dagelijks voel niet komt omdat ik nerveus of gespannen ben. Zo lang mijn lichaam de door de vele jaren (20 à 40 jaar) opgebouwde spierspanning in mijn bekkenbodem als normaal ervaart, zal ik hier last van blijven houden. De enige weg is om dag in dag uit heel bewust te proberen mijn bekkenbodemspieren te laten wennen aan ontspanning. Zodat langzamerhand het mechaniek aanspanning wordt vervangen door ontspanning.

Ademen en (ont)spanning

Goed ademen heeft een positieve invloed op ontspanning. In hun boek ‘Verademing’ (zie de rubriek Links) hebben Bakker en De Jong het over de gejaagdheid van het leven dat door gewenning door veel mensen niet meer gevoeld wordt. En zij stellen dat je daarvoor iets simpels, maar krachtigs onder de loep kunt nemen: je ademhaling. Want een rustige ademhaling en rust in je hoofd gaan hand in hand: adem rustig en ook je brein komt tot rust. En wat blijkt? Heel veel mensen ademen veel te snel. Ik ook, ben ik achter gekomen.

Als je ontspannen op een stoel zit, heb je normaal gesproken aan 6 keer per minuut ademen genoeg. Je ademt dan niet diep en zonder erbij na te denken. Bij fysieke inspanning adem je dieper en sneller. Bij wandelen 10 tot 16 keer per minuut, bij hardlopen 40 tot zelfs 60 keer per minuut. Denken of piekeren kan ervoor zorgen dat je 5 keer sneller ademt dan op grond van je fysieke behoeften noodzakelijk is. Als je hoofd overstroomt van gedachten en je weet niet meer hoe het is om een ‘leeg’ hoofd te hebben, raak je daaraan gewend. Op den duur heb je er dan geen erg meer in dat je veel denkt en onrustig ademt, omdat een actief brein met veel gedachten ‘normaal’ is geworden. Zo kan het gebeuren dat je zittend op een stoel continu 20 keer per minuut ademt.

Minder ademen, meer bewegen

Een te snelle ademhaling houdt geen mens jaren ongestraft vol. 16 keer per minuut ademen doet iemand die 18 km. per uur tegen de wind in fietst. Door een hoge, ontregelde ademfrequentie is er laag koolzuurgehalte in het bloed. Hierdoor komt er minder zuurstof op de juiste plaats (zuurstof is nodig om energie vrij te maken). Het lichaam schiet in de vecht- vluchtstand en de concentratie gaat naar beneden. Door te snel te ademen gebruik je je energie niet doeltreffend. Energie waar je gewoonlijk dagen mee vooruit kunt, verbruik je nu soms al binnen een paar uur. Je gaat dan leven op je reserves. Met alle gevolgen van dien: een ontregelde ademhaling kan zelfs je lichaam ontwrichten. Persoonlijk ben ik er met de deskundigen en met de schrijvers van dit boek van overtuigd dat verkeerde ademhaling wel eens gezondheidsprobeem nummer 1 zou kunnen zijn.

Hoe je je fysieke- en vermoeidheidsklachten kunt bestrijden door ademhalingsoefeningen en beheersing van je ademfrequentie, wordt in het boek verder beschreven. Het hoofdstuk ‘Hoge ademfrequentie en voeding’ en ‘Ademhaling en sport’ is zeer interessant. Bakker en De Jong stellen dat rust in je lijf brengen even moeilijk als eenvoudig is: door minder te ademen en meer te bewegen.

  1. 21 juli 2012 om 09:13

    Mooi dat jij dit boek ook hebt ontdekt, Cobi. En hartstikke fijn dat deze ademtips jou zo goed geholpen hebben. Ook jij een fijne zomer en het allerbeste!

  2. Cobi de Jong
    21 juli 2012 om 08:46

    Rudi, dit is het helemaal.! Ik ken het boek “Verademing”ook goed en heb er mijn voordeel mee gedaan de afgelopen weken. Natuurlijk heb ik nog wel eens een terugval maar mijn pijn blijft steeds vaker weg, hoop dat jou dit ook nog eens gebeurt al ben je echt op de goede weg. Een fijne zomer verder en op naar, ik hoop voor jou, volledig herstel!

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

