Home > Leven en werken, Overactieve bekkenbodem > Overlevingsmechanisme

Overlevingsmechanisme

Het intrekken van mijn staartbeentje – een van de twee belangrijkste oorzaken van mijn overactieve bekkenbodem (zie het bericht Schillen van de ui) – heeft rechtstreeks verband met een overlevingsmechanisme. Mijn manier van doen was sterk en flink zijn: zo kon ik ‘overleven’. Ik werd geprezen voor mijn inzet en mijn rol binnen ons gezin. Die waardering kon ik wel gebruiken in een omgeving met regelmatig onderhuids angst en spanning. In mijn doortastende rol brak ik de spanning een beetje. Zo hield ik mij staande.

Je persoonlijkheid wordt voor een groot deel bepaald door je opvoeding en de omgeving waarin je opgroeit. Je ontwikkelt manieren van doen waarmee je het in jouw omgeving redt. Manieren die misschien niet passen bij je waarachtigste zelf en die je onbewust hebt ontwikkeld om je kwetsbare ziel te beschermen. Maar betekent dit dan dat ik in de kern eigenlijk niet sterk en flink ben? Ben ik dan niet mijn authentieke zelf?

Masker af

Lisette Thooft schreef een prima artikel over jezelf zijn. Ze schrijft dat spiritueel leider Barry Long een onderscheid maakt tussen persoonlijkheid en karakter. Je karakter is je diepste wezen, je ware unieke aard. Daaroverheen zit je persoonlijkheid, het masker dat je hebt gevormd, de rol de je bent gaan spelen om je aan te passen. Leg dat masker af en je wordt authentiek. Dat onderscheid tussen persoonlijkheid en karakter maakt ook duidelijk dat je niet zomaar jezelf kunt laten gaan en dan beweren dat je authentiek bent. Thooft: “Die neiging hebben mensen wel eens: om gebrek aan zelfdiscipline of botheid te verdedigen met de claim dat ze gewoon zichzelf zijn. Maar dat alles hoort juist bij de persoonlijkheid, bij het pantser dat je bouwt als je als kind vaak gekwetst bent en op je ziel getrapt. Het maakt ook duidelijk dat er verschillende soorten van ‘goed’ zijn. Je kunt goed zijn als masker, als overlevingsmechanisme, uit angst voor straf of uit verlangen naar bevestiging en waardering van anderen. En je kunt ook goed zijn omdat je alle angst en alle verlangen naar erkenning van anderen hebt laten varen en in je ware zelf terecht gekomen bent.”

Authentieke zelf

Je kunt pas na een lange ontwikkelingsweg je ware zelf onthullen. En meestal is het een afbraakproces. En vergis je niet: “Het karakter dat overblijft is geen solide bouwwerk van psychische eigenschappen en gedragspatronen. Het is eerder een leegte.” Om jezelf te worden, authentiek te zijn, moet er niets bij, maar eerder iets af: de angst om niet goed genoeg te zijn voor anderen en verlangen naar goedkeuring. Het is een – soms pijnlijk – continue proces en ik durf niet te beweren dat mij dit zal lukken. Zo’n verlichte staat van zijn bereik ik vast niet voordat ik op mijn sterfbed lig. Lisette schrijft daarover: “Dan zit er niets anders op dan jezelf te accepteren zoals je bent, inclusief alle restjes onechtheid die je nog in je ziel hebt zitten. Hoe eerlijker je bent over je masker, hoe minder zwaar en dicht het wordt, hoe doorzichtiger voor jezelf en anderen.”

  1. Mijneke
    25 oktober 2014 om 07:57

    Dag Rudi,

    2 dagen geleden reageerde ik op dit verhaal en ik kreeg een reactie terug over een abonnement, wat houdt dit in?
    Ik heb me nooit op een blog of wat dan ook geabonneerd.Ik doe het ook liever niet!
    vriendelijke groet, Mijneke

    • 25 oktober 2014 om 12:39

      Dag Mijneke, abonneren betekent dat je – iedere keer wanneer ik een nieuw bericht plaatst op dit blog of wanneer iemand heeft gereageerd op hetzelfde bericht als jij – je dit nieuwe bericht of reactie in jouw mailbox ontvangt. Je kunt je ook weer afmelden wanneer je maar wilt. Daarvoor moet je wel volgens mij de 1e mail met het aanbod om te abonneren bewaren, want daar staat – zover ik weet – in hoe je je abonnement ook weer kunt opheffen. Het is dus je eigen keuze en het heeft verder geen andere consequenties: het is gewoon iets wat WordPress – waarin dit blog is gebouwd – aanbiedt. Wil je dus op de hoogte blijven, zou je je kunnen abonneren: je kunt ook zo nu en dan eens terugkeren naar dit blog om te kijken of er nieuwe berichten of reacties op staan.
      Sterkte en hartelijke groet,
      Rudi

  2. Mijneke
    23 oktober 2014 om 13:02

    Dit zou mijn verhaal kunnen zijn,bedankt voor het delen.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

