Botox of Boeddha

Er bestaat een boek met de titel ‘Botox of Boeddha?’. Het is geschreven door Jotika Hermsen, een bekende Nederlandse boeddhistische lerares, die vipassanaretraites verzorgd in binnen- en buitenland. Vipassana is een boeddhistische meditatievorm, waarop mindfulness is gebaseerd. Ik ken het boek niet, maar mijn leraar en supervisor (van de opleiding Trainer Mindfulness bij het IvM) vertelde mij dat dit boek, met deze toepasselijke titel, bestaat. Toepasselijk omdat ik hem informeerde over een mogelijke behandeling van een overactieve bekkenbodem (CPPS): het inspuiten van botox in de verkrampte bekkenbodemspier(en).

Verlamming van spier

Ik ben hierover geïnformeerd door een volgster van mijn blog, die al vele jaren worstelt met CPPS. Zij las een artikel over een man die na 3 jaar helse pijnen zich heeft laten injecteren met botox en nu geen klachten meer heeft. Ze is vervolgens op onderzoek uitgegaan en heeft afgelopen december een arts in het Elkerliekziekenhuis in Helmond bezocht. Deze vrouwelijke gynaecoloog spuit al 7 jaar botox, met positieve resultaten. In principe moet je om de 3 maanden geïnjecteerd worden, totdat de klachten afnemen. Hoe lang het duurt voordat het blijvend aanslaat, schijnt af te hangen van hoe lang je al kampt met een overactieve bekkenbodem en de overige therapeutische hulp die je tijdens de botoxbehandeling inroept. Er zijn vrouwen die na 1 spuit al klachtenvrij zijn, en er zijn er waarbij meerdere spuiten nodig zijn. Lijd je al lang aan CPPS heb je dus hoogstwaarschijnlijk veel en lang deze injecties nodig.

De werking van botox is simpel: de spier waarin een hoeveelheid botox – afgestemd op een vooraf gemeten spierspanning – is gespoten wordt tijdelijk (voor 3 à 4 maanden) verlamd. Botox blokkeert de verbinding tussen de spier en de zenuw: hierdoor blijft de spier ontspannen (in het gezicht ontstaan er daardoor geen rimpels). De vrouw in kwestie is overtuigd en heeft dus ook besloten om zich door deze arts te laten behandelen. Natuurlijk hoop ik voor haar dat de behandeling aanslaat en dat zij – ook op langer termijn – zal genezen van de pijnen die zij heeft.

Niet eeuwigdurend

Ik heb al eerder met mijn bekkenfysiotherapeut gesproken over deze behandeling. Zij is zeer terughoudend, net als ik. De juiste dosering botox en het goed zetten van de spuit is cruciaal. Teveel botox of verkeerd spuiten in een bekkenbodemspier kan leiden tot incontinentieklachten. Overigens geeft de gynaecoloog in het Helmondse ziekenhuis aan dat zij, in de 7 jaar dat zij spuiten zet, deze klacht nog nooit heeft gehad. Op de site van het Elkerliekziekenhuis staat een korte informatieve tekst over botoxbehandeling bij bekkenbodemklachten. Hier wordt ook benadrukt dat de werking van een botoxbehandeling tijdelijk is en dat het erom gaat de vicieuze cirkel van pijn te doorbreken. In de maanden van de spierzwakte (-verlamming) moet overige therapeutische hulp van bekkenfysiotherapie en psychotherapie ervoor zorgen dat de behandelingen op lange termijn ook echt resultaat hebben.

Toch maar Boeddha

Als ik naar mezelf kijk: de therapeutische hulp die ik heb ingeroepen levert goede resultaten op. Hoe ikzelf de pijn kan verminderen of verzachten, hoe ik om kan gaan met de pijn, kan luisteren naar mijn lichaam. En de grootste positieve werking is voor mij het pad van mindfulness, vipassanameditatie en de nadere kennismaking met boeddhisme. Ik ben ervan overtuigd dat hoe je in het leven staat, hoe je meer aandacht ontwikkelt voor je lichaam, gevoelens, gedachten en je omgeving, hoe je open durft te staan voor de zoektocht naar wie je werkelijk bent en wat jouw persoonlijke pad is, helend kan werken. Ik vertrouw voor mezelf meer op de kracht van persoonlijke ontwikkeling. Dus ik heb mijn keuze gemaakt. Geen botox, wel boeddha 😉 En ik volg ondertussen met interesse deze vrouw en eventuele andere lotgenoten die wel kiezen voor een botoxbehandeling. Wie weet wat mij dit in de toekomst nog leert.

  1. j.Pakker
    9 mei 2014 om 12:18

    Beste mevr. .kan u mij het adres geven van het ziekenhuis waar ze botox voor mannen gebruiken.tegen bekkenbodem pijnen.

    • 9 mei 2014 om 13:13

      Beste heer Pakker,
      Ik weet dat niet en kan u daar dus helaas niet mee helpen. Misschien dat een bekkenfysiotherapeut u verder kan helpen. Of via de gynaecologe in het Elkerliekziekenhuis in Helmond: u zou de de afdeling kunnen bellen en vragen welke vrouwelijke arts deze behandeling toepast (ik ken haar naam ook niet) en dan vervolgens aan de assistente van deze arts vragen of zij uw vraag bij deze gynaecologe wil neerleggen.
      Ik wens u succes met de zoektocht en veel sterkte.

      • K
        13 mei 2014 om 19:36

        Zij heet dr. Haartsen en is idd werkzaam in het Elkerliek ziekenhuis in Helmond. Op dit moment ben ik ook onder behandeling bij haar.

        Deze behandeling helpt bij iedereen heel goed. En er is ook geen reden om je zorgen te maken dat het fout gaat. Meestal werkt het al na 1 botox behandeling. Helaas heb ik er al 3 gehad en heeft het nog niet geholpen. Dit had zij in al die jaren nog nooit meegemaakt. Wellicht komt het door een zenuw. Ik ga nu proberen om antidepressiva te slikken. Na jouw verhaal zie ik er wel tegenop maar heb alles al geprobeerd en heb deze pijn al 2 jaar. Ik zal niet op ophouden met zoeken want wil beter worden.

      • 14 mei 2014 om 18:21

        Dag Kari,
        Dank voor jouw aanvullende informatie. En wat vervelend voor jou, dat het niet heeft geholpen. Waar ik erg benieuwd naar ben zijn de ervaringen van mensen op langer termijn. Dus als jij iemand of meerdere mensen kent, die ook op veel langer termijn nog steeds goede resultaten ervaren, dan hoor ik dat heel graag. Ik denk dat ook andere mensen dit graag zouden willen weten. En wat betreft de antidepressiva; dat pakt bij iedereen anders uit. Dus laat je niet afschrikken door mijn ervaring; wie weet geeft het bij jou wel resultaat. Overigens lijkt het mij wel goed om de periode dat je door gebruik van antidepressiva eventueel minder pijn hebt, te gaan werken aan de mogelijke oorzaken van de te hoge bekkenbodemspanning, aan het leren fysiek te ontspannen e.d. Voor je leven aan antidepressiva vastzitten is niet verstandig. Heel veel sterkte en hartelijke groet, Rudi

      • Joop.Pakker
        1 augustus 2014 om 08:50

        Beste Rudi ik heb alles gedaan om in contact te komen, maar geen reactie ik ben gisteren in Enkhuizen geweest.
        Daar heb ik een goed gevoel over.. Er zit waarschijnlijk een zenuw klem in mijn bekken Eindelijk een stap voorwaarts.
        Ik hou je op de hoogte.

      • 4 augustus 2014 om 15:28

        Goed om te horen, Joop. Hoop dat de behandelingen van Fetske het gewenste resultaat zullen hebben. Succes!
        Hartelijke groet,
        Rudi

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

