Home > Mediteren en mindfulness, Muziek en zingen, Overactieve bekkenbodem > Zingen: gunstige invloed op gezondheid

Zingen: gunstige invloed op gezondheid

Bijzonder … afgelopen weekend heb ik nauwelijks last van pijnen gehad. Terwijl we met onze muziekgroep Gloed intensief bezig zijn geweest: werken aan de nummers voor de nieuwe (3e) cd die in november van dit jaar uitkomt. Op een prachtige locatie bij vrienden in Drenthe.

Ik weet dat zingen mij goed doet. Het gebeurt vaker dat ik met pijn naar de repetitie ga – liggend op de achterbank in de auto – en vervolgens tijdens het musiceren voel dat de pijn vermindert. Maar dat dit ook een heel weekend zo kan doorwerken, dat had ik niet direct verwacht. Ik ben blij een 2e ‘helende’ langdurende activiteit op mijn lijstje te kunnen zetten: 1. Mindfulness stilteretraites 2. Zingen met Gloed.

Dat de pijnreacties in mijn lichaam weer gaan opspelen, zodra ik in het normale dagelijkse leven kom, neem ik dan maar op de koop toe. Het is geweldig dat zingen nooit in de gevarenzone is terecht gekomen!

Vanuit het hart

Wat maakt dat zingen en samen musiceren zo goed werkt? Ik denk dat het in ieder geval iets zegt over de groep. Wij zijn met elkaar al jaren actief in de muziek en hebben – zonder al teveel woorden – een hechte vertrouwensband opgebouwd. Er wordt intensief gemusiceerd, we hebben veel lol en genieten van al het goede dat we delen. Alles gaat als vanzelf: samen musiceren, ideeën uitwerken, eten, wandelen, weer musiceren, luisteren naar opnames etc.

Wat zeker ook meespeelt is dat de eigen nummers van Gloed op mijn lijf geschreven zijn. En dat zingen voor mij betekent totaal in een nummer kruipen. Ik probeer iedere keer gevoelsmatig de kern van een nummer te raken, te zingen vanuit mijn hart. En dat betekent automatisch dicht bij mezelf zijn, innerlijke rust en volledig opgaan in het hier en nu. Dat is ook wat mindfulness en meditatie mij brengt.

Lichamelijke en geestelijke effecten

Los van mijn persoonlijke ervaring heeft volgens de laatste stand der wetenschap zingen ook een meetbaar gunstige invloed, zowel lichamelijk als geestelijk. Zingen is heel gezond. In veel culturen wordt zingen, vooral samenzang, al sinds mensenheugenis beschouwd als een krachtig medicijn. Het muzikale stemgebruik op zichzelf is van directe invloed op het lichaam. Bij zingen moet je relatief diep en snel inademen, waarna je verlengd en gereguleerd uitademt. Daarmee versterk je de ademspieren. Bij intensieve beoefening kan zingen zelfs zorgen voor een gezonder hart- en vaatstelsel. Bij mensen die al lang zingen, blijken er structurele veranderingen te zijn in het hersendeel dat de auditieve met de motorische regionen verbindt.

Ook heb ik gelezen dat zingen goed is voor het menselijk immuunsysteem. Bloedtesten laten zien dat bij professioneel zangers na een uur zingen de concentratie Imuunglobuline A (proteïnen die als afweerstof werken) en de hoeveelheid cortison (hormoon tegen stress) aanzienlijk zijn toegenomen. Verder zorgt zingen voor een betere stemming, coping (omgaan met stress) en het heeft invloed op de mate van het ervaren van pijn.

Dus: kun je nog zingen, zing dan mee!

  1. 28 februari 2013 om 07:56

    Zingen werkt voor mij ook meditatief en pijnstillend. Ik kan er heel veel in kwijt. Mooi dat dat ook voor jou geldt!

  2. Bas van Delft
    27 februari 2013 om 18:02

    Geweldig Rudi, dat zingen, je grote passie, zoveel goed kan doen!

  3. 27 februari 2013 om 14:46

    Precies Ellen; je verwoordt het goed ‘de zinnen verzetten’. Fijn dat ook jij dat soort activiteiten hebt.

  4. 27 februari 2013 om 14:20

    Hallo Rudi,
    Mijn therapeut heeft steeds tegen mij gezegd; “voel je pijn? ga dan iets leuks doen!” Ik maak baby/peuterkleding en knuffels en doe dat met zoveel plezier dat ik als ik daar mee bezig ben mijn zinnen kan verzetten! Portrettekenen doe ik ook en speel af en toe “piano”(keyboard) , zo heeft ieder een uitlaadklep.

  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

